En cada obra d'art hi ha el misteri de la creació, l'aventura de la distribució i la particularitat de la conservació

2 d’oct. 2010

Continuant amb l'erotisme....




L’erotisme del marbre, de com les mans musculoses de Plutó s’enfonsen els malucs de la jove Proserpina.

Aquesta escultura és de Bernini, que converteix el fred marbre en carn.
L’efecte eròtic i la càrrega sensual de l’obra amaga un contingut moral, doncs Bernini volia mostrar la contraposició del vici; Plutó i la virtut, Proserpina.






L’art Barroc, amb la Contrareforma i les idees contradictòries entorn al sexe ens ha deixat obres com l’èxtasi de Santa Teresa, aquest grup escultòric de Bernini està format per un àngel que a travessa el cos de la santa amb una fletxa que representa l'amor diví, l’escultura mostra el moment que l’àngel retira la fletxa i Santa Teresa mostra aquest sentiment de plaer alhora de dolor diví mitjançant una expressió pròpia de l’orgasme sexual.








Fuseli i el seu malson són l’exemple de l’erotisme gòtic, l’erotisme de l’horror, pervers, nocturn, demoníac... les obres d’aquest pintor suís sempre van estar relacionades amb l’erotisme, en aquesta icona de l’horror apareix una dona estirada oprimida per un dimoni, l’acompanya un cavall cec i mostra una perversió sexual vinculada als somnis eròtics.


Arribem al segle XIX, un segle contradictori, doncs a Anglaterra tenim la societat victoriana on es potencia la dona decent però els carrers de Londres estan plens de postitutes, al mateix molts artistes que imaginen, pinten, esculpeixen... art eròtic, un d’ells, és Manet que pinta diverses obres de temàtica eròtica, però potser la més coneguda és el retrat d’aquesta prostituta de luxe, el quadre titulat Olímpia està inspirat en les venus que es pintaven el Renaixement, però aquí predomina la provocació del cos totalment nu.


El pare del realisme, Courbet també va pintar diversos quadres amb contingut eròtic, el més conegut és l’origen del món, la representació realista d’allò prohibit, en el seu moment va suposar una provocació atrevir-se a pintar una vulva, en una societat que negava del cos,  despreciava la pell i no veia amb bons ulls les passions carnals.
El quadre mostra la visió del sexe femení, exposat quasi amb violència, tot i que l’actitud de la noia és relaxada.
Podem concloure que aquesta audàcia temàtica només la podia fer un geni, en aquest cas Courbet



1 comentari:

  1. M'ENCANTA la imatge del marbre de Bernini de Plutó i Proserpina!!!!
    On es troba? L'he d'anar a veure!!

    ResponElimina