En cada obra d'art hi ha el misteri de la creació, l'aventura de la distribució i la particularitat de la conservació

25 de febr. 2011

L’art de falsificar. Les falsificacions en l’art

Les falsificacions en l’art són tan antigues com l’art, un exemple són les còpies romanes d’obres egípcies o gregues.
En el Renaixement trobem múltiples exemples de falsificacions de grans mestres com Rafael, però normalment les falsificacions es feien d’artistes morts, per evitar possibles conflictes.

En el cas del diví Miquel Àngel a part de les múltiples falsificacions que s’han fet de la seva obra, ell tenia una especial relació amb les falsificacions ja que va iniciar-se en el món de l’art falsificant una peça clàssica, concretament va esculpir dos Eros que va enterrar perquè agafessin pàtina i semblessin obres de l’Antiguitat, també existeix la hipòtesi que falsifiques el Laocoont i no fos una troballa arqueològica, però és difícil de comprovar.


Actualment les falsificacions responen a les necessitats, a la demanda i a la moda, sovint són portades de diaris; notícia! S’ha descobert una falsificació penjada en les parets d’un museu! Però també és una curiositat i desperta admiració perquè els falsificadors han aconseguit enganyar a directors de  museus, experts, estetes de l’art i intel·lectuals pedants.

Cal diferenciar una falsificació d’una còpia, perquè una falsificació és una obra d’art executada amb intenció d’enganyar, d’induir a l’error, la còpia no, però de falsificacions convincents n’hi ha poques perquè és molt difícil, cal imitar l’estil d’un altre artista, generalment un gran pintor o escultor, s’han de trobar els materials adequats (la tela, els pigments...), imitar el pas del temps i introduir la falsificació en el mercat de l’art sense ser descoberta.

Entorn a les falsificacions hi ha múltiples curiositats, per exemple l’obra de Salvador Dalí és la més falsificada, especialment pels preus alts que assoleixen les obres del geni català i la gran quantitat d’obres que va produir, el segueix de molt a prop Picasso, que segons l’expert en delictes d’art Noa Charney és perquè Picasso agrada a la màfia, als terroristes i als narcotraficants. I el tercer de la llista és Joan Miró.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada