En cada obra d'art hi ha el misteri de la creació, l'aventura de la distribució i la particularitat de la conservació

21 de maig 2011

El romànic és llum - 1

Si parlem de pintura romànica primer cal dir que en sabem poc i s’ha conservat menys, els testimonis pictòrics conservats no són significatius de la producció pictòrica dels segles XI i XII. Ho desconeixem, no ho podem reconstruir i actualment només tenim una cinquantena de conjunts pictòrics entre Catalunya i Andorra.

Perquè no s’han conservat les pintures romàniques: pel pas del segles, fa més de 800 anys que es van pintar i molt sovint el canvi d’estil artístic, les modes... han substituït les pintures romàniques per pintures gòtiques o retaules barrocs. Es substitueixen les pintures romàniques perquè després del segle XII el romànic no agrada i no serà fins el segle XIX amb els romàntics que es recupera el món medieval i es revaloritza l’art romànic.
Es en aquest moment que es recuperen grans monuments del romànic català com el monestir de Ripoll, amb una intervenció dirigida per Elies Rogent, a l’any 1886, amb un resultat discutible.


Aquest ambient de recuperació, revalorització i recerca de l’art romànic català va fer possible l’estudi de les pintures romàniques catalanes, especialment concentrades en els Pirineus, mig amagades, mig oblidades i mig destruïdes. Poc a poc es va anar recuperant aquest patrimoni artístic i es van fer grans descobertes com les pintures de la Vall de Boí.
Aquesta atmosfera més l’espoli a càrrec d’antiquaris que buscaven fer negoci amb l’art català, com és el cas de les pintures de Santa Maria del Mur, va fer possible la campanya de recuperació i arrencament de diverses pintures romàniques al llarg de 1919 i fins 1923 per traslladar-les a Barcelona.
Les pintures s’arrencaven seguint la tècnica de 'Strappo': tècnica consistent en aplicar sobre la pintura dues capes de tela de cotó amb cola orgànica, que un cop seques queda adherida a la pintura i permet arrencar-la de la seva base del mur.


Després de les campanyes d’arrencament de les pintures murals romàniques es va iniciar un procés de realització de c
òpies pictòriques en les esglésies fetes amb tècniques medievals, ex.: Sant miquel d’Engolasters, còpia dels anys 80


L’arrencament i recuperació de les pintures va anar acompanyat d’estudis a càrrec d’historiadors de l’art com Puig i Cadafalch, Pijoan o Gudiol, aquests experts van treure un seguit de conclusions, idees, conceptes... que són la base per l’estudi de l’art i la pintura romànica catalana i andorrana

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada